Σε μια τέτοια κατάσταση ιδιάζον χαρακτηριστικό είναι η λειτουργία της προπαγάνδας κάτι που κατά κόρον παρουσιάζεται στις περιβόητες "δημοκρατικές" κοινωνίες!Νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον να αναφερθεί κανείς σε έρευνες και απόψεις γύρω απ' την προπαγάνδα ώστε να μπορέσει να αντιληφθεί την άλλη διάσταση της πραγματικότητας!Τελικά θα αποδειχτεί ότι η ρήση του Ρήγα "όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά"δεν είναι αυτονόητη ακόμα και στη δημοκρατία!Το αντίθετο μάλιστα η εξουσία έχει βρει μηχανισμούς χειραγώγησης της κοινής γνώμης και καταπίεσης της ανθρώπινης υπόστασης!
"Ο έξυπνος και συνειδητός χειρισμός της οργανωμένης γνώμης των μαζών είναι σημαντικό στοιχείο μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Αυτός που είναι σε θέση να καθοδηγεί αυτό τον αθέατο μηχανισμό της κοινωνίας συνιστά μια αόρατη κυβέρνηση, που αποτελεί την πραγματική δύναμη που κυβερνά ολόκληρη τη χώρα" - (Edward Bernays, Propaganda, 1928)
"Ο έξυπνος και συνειδητός χειρισμός της οργανωμένης γνώμης των μαζών είναι σημαντικό στοιχείο μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Αυτός που είναι σε θέση να καθοδηγεί αυτό τον αθέατο μηχανισμό της κοινωνίας συνιστά μια αόρατη κυβέρνηση, που αποτελεί την πραγματική δύναμη που κυβερνά ολόκληρη τη χώρα" - (Edward Bernays, Propaganda, 1928)
Κάποιοι προβάλλουν το ουτοπικό επιχείρημα ότι η συλλογική συνείδηση είναι θετική και ότι ο κόσμος δεν είναι χαζός για να πιστεύει ότι του προβάλλουν...θα ήθελα λοιπόν να αναφέρω κάποιες θεμελιώδεις αρχές προπαγάνδας όπως διατυπώθηκαν απ' τον υπουργό προπαγάνδας της ναζιστικής Γερμανίας,Γιόζεφ Γκέμπελς...
1)Η πιο αποτελεσματική έκφραση προπαγάνδας αναφέρεται στην στοχοποίηση ενός φορέα,στον ορισμό εχθρού εντός της κοινωνίας και στη δημιουργία κλίματος ανασφάλειας,διχόνοιας,αναρχίας...Απ' την άλλη όσο πιο μεγάλο είναι ένα σκηνοθετημένο έγκλημα τόσο πιο πολύ θα αδυνατεί να καταλάβει ο μέσος νους ότι κάποιος το έχει σκηνοθετήσει...τελικά είναι σημαντικό οι μάζες να πιστεύουν ότι δεν υπάρχει πραγματικός εχθρός...
2)Είναι ποτέ δυνατόν να αποδειχτεί ότι το τετράγωνο είναι κύκλος?
«Δεν θα είναι αδύνατον να αποδείξει κανείς, με επαρκή επανάληψη και την ψυχολογική κατανόηση των ανθρώπων, ότι ένα τετράγωνο είναι στην πραγματικότητα κύκλος. Δεν είναι παρά λέξεις και οι λέξεις μπορούν να πλαστούν μέχρις ότου επενδύσουν απατηλές ιδέες.»
Επανέρχομαι σε αποσπάσματα απ' τις θεωρίες του Bernays!
2)Είναι ποτέ δυνατόν να αποδειχτεί ότι το τετράγωνο είναι κύκλος?
«Δεν θα είναι αδύνατον να αποδείξει κανείς, με επαρκή επανάληψη και την ψυχολογική κατανόηση των ανθρώπων, ότι ένα τετράγωνο είναι στην πραγματικότητα κύκλος. Δεν είναι παρά λέξεις και οι λέξεις μπορούν να πλαστούν μέχρις ότου επενδύσουν απατηλές ιδέες.»
Επανέρχομαι σε αποσπάσματα απ' τις θεωρίες του Bernays!
Μια άλλη ομάδα που εντυπωσιάστηκε ήταν οι επιχειρηματίες. Οι ηγέτες τους ήταν για άλλη μια φορά πολύ ειλικρινείς. Πρέπει να επιβάλουμε στους ανθρώπους μια «φιλοσοφία ματαιότητας» και να βεβαιωθούμε ότι ασχολούνται με τα επιφανειακά στοιχεία της ζωής, όπως η κατανάλωση της μόδας. Πρέπει να επιδιώκουν αυτές που ονομάστηκαν φανταστικές ανάγκες, ανάγκες που έχουν εφευρεθεί. Εμείς δημιουργούμε τις ανάγκες και τους κάνουμε να στρέψουν εκεί όλη την προσοχή τους. Μετά δεν μας ενοχλούν, δεν είναι μες τα πόδια μας. Δεν είναι δύσκολο να δει κανείς τις επιπτώσεις, αρκετά χρόνια αργότερα.
Δεν ήταν κάτι καινούργιο. Αυτές οι ιδέες ξεκινούν με τη Βιομηχανική Επανάσταση, αλλά υπήρξε μια μεγάλη ώθηση από τη δεκαετία του 1920 και μετά. Πρόκειται για τεράστιες επιχειρήσεις κυριαρχίας και ελέγχου.
Παρεμπιπτόντως, δεν είναι καθόλου εκπληκτικό. Θα έπρεπε να είναι αναμενόμενο ότι αυτές οι ιδέες αναπτύσσονται στις δημοκρατίες. Διότι στην δημοκρατία πρέπει να ελέγχεις τη σκέψη του κόσμου. Δεν μπορείς να τον ελέγξεις δια της βίας. Υπάρχει περιορισμένη δυνατότητα να τον ελέγξεις δια της βίας και μιας και πρέπει να ελεγχθούν και να περιθωριοποιηθούν οι άνθρωποι, να είναι «θεατές της δράσης» όπως το έθεσε ο Λίπμαν, πρέπει να καταφύγεις στην προπαγάνδα.
Ακόμη και στα ρωμαϊκά χρόνια, τον καιρό που ο Καίσαρας ήταν ο απόλυτος άρχων της αυτοκρατορίας σχεδίαζε μεθόδους για να κρατάει τις μάζες κάτω από τον έλεγχο του. Γι'αυτό και το Κολοσσαίο είχε την τιμητική του (μιας και δεν υπήρχε ακόμη η τηλεόραση για να υπνωτίζει τον όχλο) με το θέαμα των μονομάχων, των τίγρεων, των ελεφάντων και άλλων ζώων να σφάζονται στην αρένα προς τέρψην του απλού κόσμου. Και στο τέλος ακολουθούσε τσιμπούσι με το ψήσιμο των σφαγιασθέντων ζώων και το μοίρασμα των κομματιών στον πεινασμένο κόσμο (αλλά χορτασμένο από σφαγές). Εξ'ού και η φράση «άρτος και θεάματα».
Ο Γκέμπελς πήρε αυτή την ιδέα, όπως και ο Χίτλερ, από την πρακτική των δημοκρατιών. Ο Χίτλερ είχε εντυπωσιαστεί έντονα από την αποτελεσματικότητα της αγγλοαμερικανικής προπαγάνδας κατά τη διάρκεια του Α' Παγκόσμιου πολέμου και θεωρούσε όχι χωρίς λόγο, ότι εξηγούσε εν μέρει γιατί η Γερμανία έχασε τον πόλεμο - γιατί απλούστατα δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί τις μεγάλης κλίμακας προσπάθειες προπαγάνδας των δημοκρατιών.
Τελικά ποιά είναι η ψυχοσύνθεση του ανθρώπου?Ο ερευνητής τον περιγράφει ως "ένα αγελαίο ζώο, για το οποίο η φυσική μοναξιά είναι πραγματικός τρόμος,έτσι ώστε ο διαρκής συσχετισμός του με κάποιο κοπάδι να του δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας. Στον άνθρωπο ο φόβος της μοναξιάς δημιουργεί την ανάγκη να έχει ίδιες απόψεις με την υπόλοιπη αγέλη".
Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΑ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΒΟΗΤΕΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ...
ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ,ΕΡΕΥΝΑ....
Αναγνώστης
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου