Τι αναφέρουν οι «Ορθόδοξοι της Αλβανίας»
• Αγανακτισμένοι είναι οι Ορθόδοξοι της Αλβανίας, από την επίθεση εναντίον του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου της «Ακαδημίας Επιστημών» της γειτονικής χώρας, που αποκάλυψε πρόσφατα ο «Π.Λ.».
Μάλιστα μας απέστειλαν φωτοτυπημένη την σελίδα, όπου σε λίγες γραμμές του Εγκυκλοπαιδικού Λεξικού της Ακαδημίας υποτιμάται, ουσιαστικά, το πρόσωπο και το έργο του κ. Αναστασίου.
Ιδιαίτερα προκλητική θεωρείται η αναφορά ότι «η ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου βρήκε την αντίδραση Ορθοδόξων της Αλβανίας, διότι παραβίαζε το άρθρο 16 του καταστατικού της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας του 1929».
Σε επιστολή που έλαβε ο «Π.Λ.» από Ορθόδοξο της Αλβανίας, επισημαίνεται ότι:
«Δεν γνωρίζει η Ακαδημία Επιστημών μια βασική αρχή στην νομική επιστήμη: ότι δηλαδή όταν ένας νόμος, ένα καταστατικό, ένα σύνταγμα αντικαθίσταται ή τροποποιείται παύει να ισχύει το προηγούμενο. Συγκεκριμένα το Καταστατικό στο οποίο το «Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό» αναφέρεται, του 1929, αντικαταστήθηκε μʼ αυτό του 1950, το οποίο και αυτό καταργήθηκε με το Διάταγμα της αθεϊστικής Βουλής, όταν ανακήρυξε επίσημα το διωγμό της πίστεως στη χώρα. Αλλά η Ακαδημία Επιστημών όφειλε να γνωρίζει ή να ενημερωθεί για τις εξελίξεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ένα Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό που εκδίδεται το 2008 πρέπει να είναι ενημερωμένο ότι το 2006 η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας απέκτησε νέο Καταστατικό γραμμένο στο πνεύμα του Συντάγματος της χώρας».
Ακόμη στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι «δεν μπορεί λοιπόν απʼ το ανώτερο επιστημονικό ίδρυμα της χώρας να δέχεται τέτοια προσβολή όλη η Ορθόδοξη Εκκλησία. Αλλά και δεοντολογικά δεν μπορεί να σταθεί το Λεξικό. Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος εκτός των άλλων, των πολλαπλών διδακτορικών τίτλων σε διαπρεπείς έδρες της Ελλάδας και του εξωτερικού, είναι και μέλος της Ακαδημίας των Αθηνών. Έπρεπε τουλάχιστον αυτό να ευαισθητοποιήσει τους συντάκτες του Λεξικού και τις αρχές (συναδέλφους τρόπο τινά του Αρχιεπισκόπου) να ασχοληθούν λίγο πιο σοβαρά μʼ αυτό το κεφάλαιο. Να γράφονταν τουλάχιστον σύμφωνα με την επικρατέστερη βιογραφία του Αρχιεπισκόπου που κυκλοφορεί διεθνώς.
Αλλά ψιλά γράμματα τούτα. Η Σονίλα Μπότσι, που είναι η συνεργάτιδα της Ακαδημίας, στην οποία ανατέθηκε η συγγραφή του συγκεκριμένου κεφαλαίου όπως φαίνεται είχε καθηγητή τον Πελούμπ Τζούφι, απʼ τον οποίο και συμβουλεύτηκε τις σειρές αυτές».
Αλλά ψιλά γράμματα τούτα. Η Σονίλα Μπότσι, που είναι η συνεργάτιδα της Ακαδημίας, στην οποία ανατέθηκε η συγγραφή του συγκεκριμένου κεφαλαίου όπως φαίνεται είχε καθηγητή τον Πελούμπ Τζούφι, απʼ τον οποίο και συμβουλεύτηκε τις σειρές αυτές».
Επίσης παρατηρείται ότι «Δεν υπάρχει καμιά αναφορά στο τι είχε υποστεί η Ορθόδοξος Εκκλησία και πίστη στα χρόνια του πιο αδυσώπητου διωγμού απʼ τον κομμουνιστικό αθεϊσμό. Τα παιδιά ή τα εγγόνια αυτών που φυλάκισαν, εξόρισαν, αποσχημάτισαν βιαίως δεκάδες ορθόδοξους και Έλληνες ιερείς, γκρέμισαν ναούς και μοναστήρια, παρέδωσαν στη φωτιά εκατοντάδες εικόνες και άλλα ιερά σκεύη, σπουδαίας πνευματικής και πολιτιστικής αξίας, κάνουν τη δικιά τους αντίσταση. Και η υποκρισία έχει αγγίξει ακόμη και τον οίκο της επιστήμης. Εκεί όπου υποτίθεται έπρεπε η ζυγαριά να είναι ευαίσθητη και να μην αφήνει λεπτομέρειες να περνούν απαρατήρητες, εκεί συμβαίνει το εντελώς αντιφατικό και αντίθετο. Μια μεγάλη ιστορική περίοδος γεμάτη πόνο και όπου η κρατική αυθαιρεσία έφτασε το αποκορύφωμα καθώς προσπάθησε ακόμη και το βασικό δικαίωμα του ανθρώπου, αυτό το να πιστεύει στο Θεό, αποσιωπάται και αποκρύπτεται. Ενώ θα έπρεπε να ομολογείται όχι μόνο για τη συνέπεια της ιστορικής επιστήμης αλλά και ως δίδαγμα για να μην επαναληφθεί ούτε στη χώρα ούτε σε άλλες χώρες».